klikk klikkk

Followers

angpa tinggai jejak kat sini no,,, senang skit nak cari lepaih ni.. tq smuaa..

Penat-penat mengajaq.. meh la relek sat tang ni...

cuma kisah cikgu & anak2 murid cikgu jee.. saja nak jadikan kenangan... seronok gak bleh kongsi ngan kamu semuaa..



Saturday, February 19, 2011

Mak sayang Hazim.......

Assalamualikum..
hari ni tak dak kisah anak murid aku.. tapi aku nk crita kan kisah anak kedua aku.. Muhammad Izz Hazim atau aku pangei dia Azim je.. apa yang aku nk critakan kata sini adalah tentang kekuatan hati dia.. memang aku tak nafikan.. dia kuat sejak dari dalam perut.. walaupun umoq dia baru 6 tahun..

Meh aku nak crita kan sapa Azim ni... emm.. dia lahir pada 18/9/2005 kat Hosp Kota Bharu.. sebulan awai dari tarikh dijangkakan... disebabkan oleh masalah uri rendah tahap terakhir.. yang paling bahaya.. bila berada pada tahap ni.. org mengandung dh tak leh nak buat keja banyak.. nak angkat buku latihan pun tk boleh sebab boleh bg implikasi kat baby dalam perut..

16/9/2005 aku di masukkan ke wad bersalin sebab mengalami turun darah.. tak bnyak pun.. setitik je.. tapi aku tak mau apa2 buruk terjadi.. aku paksa laki aku hantaq aku g spital.. kat sana memang aku di suruh rehat n tak leh buat keja berat..

17/9/2005 suami aku mai kat wad, dia bawa anak sulung aku yang masa tu umur dia baru nak masuk dua tahun.. tengah lasak.. tiba2.. laki aku terpaksa tinggalkan anak sulung aku ngan aku.. sebab dia kena g kt ofis dia urgent.. jadi aku terpaksa jaga danish.. yang tengah nakal tu.. di sebab kan aku tak mau dia lari-lari dalam wad.. aku trus dukung dia n angkat dia letak atas katil n aku peluk dia kuat2.. waktu tu aku tak fikir langsung pasal risiko bila aku angkat anak aku tu.. yg aku tau.. aku tak mau org kata anak aku nakal..

18/5/2005 masa aku mandi pagi n tengah nak amik air semayang.. tiba2 aku rasa ada cecair mengalir kat betis aku.. bila aku tunduk.. Ya Allah... darah dh penuh dalam bilik air tu.. aku trus rasa tak boleh jalan.. aku pangei nurse yang ada kat luar.. semua berlaku begitu pantass.. aku dh ada atas troli.. n sorang doktor pempuan buat pemeriksaaan kat aku.. semua aku dengar samar2.. air mata aku memang tak brenti mengalir.. aku banyak berselawat masa tu.. aku boleh rasa doktor tu msuk kan pengepit dalam saluran peranakan aku.. n dia tarik sesuatu.. mungkin darah beku.. aku terpaksa di bius penuh sebab baby dah lemas dalam perut n pembendahan terpaksa dilakukan..

petang selepas pembedahana tu aku terjaga,, n tgk kat katil baby,.. tapi baby aku tak dak.. ati aku dh risau.. suami aku kata.. baby dalam icu tapi baby sihat.. lega sangat aku dengaq.. tiba2.. sorang nurse mai kat katil aku n dia bgtau "kak tak tgk lagi ke baby? baby kak tenat"

terberhenti jantung aku... bila aku desak suami aku.. baru dia bgtau.. anak kami tak ok.. dia lemas dlam kandungan.. bila kuar baby tak nanges.. lepas doktor pam.. baru ada bunyi tu pun sikit.. n dia ada kat icu utk stabilkan dia.. masa tu tuhan je tau.. sedihnya hati aku sebab tak bleh nak dukung anak aku...

aku kuatkan semangat nak tgk baby.. wlaupun wad bersalin jauh dari icu.. aku gagah jugak nak p tgk.. sampai kat sana.. aku cari baby aku.. n suami aku tunjuk.. dia ada dalam incubator.. emm... sebak aku tgk.. air mata aku mengalir lagii... kecik sangat diaa..berat dia cuma 1.8kg je... pampers dia sampai ke dada..

wayar penuh kat badan dia.. aku boleh nampak urat bawah kulit diaa... aku tahan air mata akuu... tiba2 doktor pakar bgtau aku sesuatu yang aku tak jangka.. pasal anak aku...

dia dilahirkan tanpa lubang dubur, salur kencing bercantum dengan susu besar, tulang belakang yang bercabang dan satu buah pinggang dia dh rosak.. semua yg doktor bgtau tu menyebabkan aku rasa dunia ni gelap.. makin berjurai air mata akuu.. mata aku tak lepas dari pandang diaa... mak redha dapat hazim.. mak sayang hazim...

seminggu lepas tu.. dia kena jalani pembendahan untuk memudah kan dia buang air besar.. perut dia kena tebuk.. dia berak melalui perut.. sian anak aku.. dari nurse aku belajaq cara nk uruskan baby aku ni.. selama aku jaga dia.. ada dua kali dia kena jangkitan kuman.. sebulan lebih dia dalam wad.. selama tu jugak la aku berulang alik dari umah ke spital.. kesan jahit kat perut aku pun tak sembuh lagi.. tapi aku terpaksa juga g teman anak aku.. tak sanggu aku biar dia sorang2 dalam wad.. walaupun ada nurse yang jaga.. aku g pagi.. malam baru balik... aku pun tak tau kat mana aku dapat kekuatan sampai camtu..

selepas sebulan tu dia dh bleh kuar dari wad.. time tu badan dia kecik lagi.. doktor sarankan aku bg dia susu Infalek utk pramatang.. Alhamdulillah lepas 2 minggu memang muka dia dah bulat, n badan dia pun dh jadi cam budak normal.. semua org suka kat dia.. sebab dia comel...

sepanjang 6 tahun dia hidup kat dunia ni.. dia dah jalani 4 pembendahan yang besar.. semua untuk bolehkan dia buang air besar macam org lain.. pembedahan ni dilakukan berperingkat2.. bermula dengan pembendahan tebuk perut dia,, pastu buat usus baru, pastu buat lubang punggung n last tutup usus kat perut.. semua tu amik masa lebih dari 4 jam pembedahan.. walaupun hati aku risau.. tapi aku susah nak tunjuk kat org..


selepas selesai buat lubang dubur dia.. aku ingat masalah dh selesai.. Azim akan normal macam org lain.. tapi aku silap...rupanya banyak lagi benda dia kena lalui.. setiap hari dia kena jolok lubang punggung.. sampai berdarah.. tujuan dia supaya lubang tu tak tertutup.. pertama kali tgk aku dh nanges.. macam ni seksa dugaan kat anak aku.. hari2 aku doakan supaya Azim akan normal macam org lain.. aku paling tak tahan klu dia sakit nak berak.. dia akan meneran sampai naik urat leher.. masa tu aku @ sapa2 pun tak leh tolongg.. aku boleh peluk dia jee.. nk ilangkan sakit.. walaupun aku tak tau berkesan ke tak cara aku tu..

Aku penah tanya doktor, sampai bila Azim kena pakai pamper... doktor pun tak belh nak jangka.. dia kata mungkin bila Azim besaq dia boleh kontrol rasa nk berak tu.. aku pun doakan benda yang sama... memang najis dia akan sentiasa kluar.. waktu dia main pun najis dia bleh kluar.. pernah terjadi, waktu tu dia tngah main dengan anak2 jiran yang sebaya ngan dia.. masa ni umur dia 4 tahun.. tiba2 dia balik umah n main ortomen sorang2.. aku pun tanya "nape ni Azim? awat tak main ngan depa?" dia kata "tokse dh.. letih" aku tanya lagi "ye ke letih.. bgtau mak.. awat ni" dia kata "ada org kta azim busuk, danish pun kata..". Terkedu aku dengaq dia kata gitu.. sebak aku rasa.. aku tau memang ada masa dia bau busuk sebab najis dia tu.. kadang2 bukan banyak pun. sikit sgt.. tapi bau dia mmg kuat.. aku trus peluk dia.. aku pangei danish n nasihatkan dia supaya jangan dok kata kat adik... sejak dari hari tu.. danish dh tak penah kata kat Azim.. Alhamdulillah semoga anak2 aku jadi anak yang baik..

Tadi aku memang tersentuh tgk apa yang Azim dok buat.. aku perhatikan dari jauh je... aku tgk.. dia amik spender abg dia n dia pakai.. waktu tu air mata aku dh bergenang.. aku tau dia takkan dapa tpakai spender macam org lain.. dia tgk aku sambil senyum.. aku tanya "nape azim pakai spender danish? kan azim dh pakai Pamper?". Azim kata "Azim try je mak..."
aku kata lagi "Azim teringin nak pakai spender ke? nanti mak beli" Azim kata "tak la mak.. azim nak cuba je.." perlahan suara diaa.. sambil dia buka semula spender tu.. aku tgk muka diaa.. dia senyum.. waktu tu aku dah tak tahan... aku peluk azim n dukung dia bawa g kat katil.. aku cium dia lama2.. "Azim malu ke pakai pampers?" "emm... Azim tak malu.."
"Azim.. mak sayang azim.. azim kena kuat tau.. jangan sedih.." aku kata sambil tahan sebak..
dia terus cium pipi aku.."Azim pun sayang mak.. "
memang dia anak yang kuat.. aku tau betapa deritanya dia tahan sakit.. setiap hari aku tgk dia tahan sakit dia.. tapi dia kuat.. dia ada semangat,, aku harap org2 sekeliling dia akan dapat terima kekurangan dia..
















"Azim... dengar kata2 mak.. biar apa pun terjadi.. biar apa pun org kata.. azim kena kuat.. jangan merendah diri dengan kekurangan azim.. mak nak azim kuat macam mak.. walaupun azim tak sempurna tapi bg mak.. azim dah cukup lengkap.. mak akan latih azim jadi kuat,mak sentiasa dalam hati azim...
mak sayang semua anak2 mak.."









13 comments:

ainnoraini said...

sabar ye...
kak ain pun ade cucu saudara mcm ni...anak saudara sebelah hubby...dah besar pun...sekarang dah form 1...masih pakai pampes lg..kebetulan namenye pun hazim jugak...

anak cikgu tu cume sedikit jer...hazim saye tu tak ade dubur dan saluran kencing dan tiada alat jantina...mase lahir cume dokter x-ray sebab nak tahu boy or girl...tak boleh jln ade masaalah tulang belakang...dia lahir mmg tak normal...nak citer pun sedih...saye sebagai mak saudara cume boleh bagi kate semangat kat mak dia mase tu...ialah lahir anak sulung...

sabar ye...sekarang dia bijak...dan mase kecik2 dulu mak nye citer..dia pernah tanya knp dia x ble jln dan knp dia tak x mcm adiknye ade "benda" kat bwh tu...mcm2 soalan la dia tanye...

Chibi Imiey said...

insyaallahh dia akn jd insan yg kuat cikgu...

rosa said...

tq ain, imiey.. cikgu pun harap dia kuat.. siannya anak sedara ain.. saya doakan dia sentiasa kuat.. kita yang sekeliling ni kena bg semangat kat dia.. tq semua

nurulsyuhaida :) said...

cik inaaaaaa..sedih baca nih..huhu harap azim kuat n tabah hadapi smua nih..huhu

Mohamad Suffian said...

cerita sedih.. harap kuatkan semangat..

anak sy pun nama azim juga..

rosa said...

tq.. abg pian...

Misz said...

cik ina..sedih..rasa nk menangis bila baca..x sangka mcmni skali penderitaan hazim..

rosa said...
This comment has been removed by the author.
amalina johanis said...

rindu azim rizq n danish sgt2...ble tgk video dia dulu2 senyummm jew..xleh igt ble tgk dia teran nk berak.xtau nk tlg cmne...hbs2 mak slalu ckp biakn jew..kan...

firdaus azmi said...

semoga azim mnjadi seorg anak yg berjaya dunia & akhirat.x sngka cikgu sy yg sorg ni tabah orgnya..

Anonymous said...

Lu u all evermore ayg, danish, izz hazim n rizq hakim..

Nawawi said...

Love ayg, danish, izz hazim n rizq hakim evermore..

nini said...

kuatkan semangat yer...sedih baca cerita ni...bergenang air mata nini

Post a Comment